2016. október 16., vasárnap

Szófelhők

Kedves olvasóm!

Ebben a bejegyzésben bemutatok két programot, amelyekkel szófelhőt lehet készíteni. Tudom, arra gondolsz, mégis mik azok a szófelhők? Erre sajnos, nincsen meghatározott definíció, ezért segítségképpen beillesztettem ide néhány képet, amelyeket szófelhőknek nevezünk.
Szófelhő húsvéti témakörben
forrás: itt


Egy szófelhő a karácsony témakörében
forrás: itt
Szófalhő Petőfi Sándor egyik verséhez
forrás: itt
Mint látható a képeken is, a szófelhők valamilyen alakzatúak, és valamilyen témakört ölelnek át. Bemutatok két weboldalt, ahol ezeket el tudjuk készíteni. Lehet olyat csinálni, hogy teljes szövegeket (verset, novellát) illesztünk a szófelhőnkbe, de akár olyan is előfordulhat, hogy csak a címszavakat emeljük ki, és azokat írjuk bele a felhőbe.

Mire jó ez?
Első körben a diákok kreativitását lehet ezzel nagyon jól fejleszteni. A szófelhőben mindent nekünk kell beállítani; színét, alakját, szövegét, betűtípusát és a szöveg irányát. Számtalan lehetőség közül választhatunk, hiszen mi magunk is feltölthetünk betűtípusokat, illetve képeket, ezzel a lehetőségek tárháza végtelenné válik. Úgy gondolom, hogy egy témakör kapcsán fel lehet adni a diákoknak, hogy készítsenek szófelhőket plusz pontokért. Ennek hatására átismétlik a tananyagot, ki kell választaniuk a lényeges szavakat, illetve olyan formátumra kell szabniuk a szófelhőt. Ez a feladat matematika órán is ugyanolyan jó lehet, hiszen lehetőség a gyerekeknek, hogy a definíciókat, tételeket újra átolvassák, kiemeljék a lényeget, vagy akár az egyes matematikusok élettörténetéhez is készíthetnek szófelhőt, amit aztán kiselőadás formájában az osztálytársaknak bemutathatnak,

Az óra mely szakaszában érdemes ezt használni?
Személy szerint én úgy gondolom, hogy az óra elején, vagy az óra végén. Számomra elképzelhető az, hogy az előző heti tananyagot mondjuk hétfőn ilyen formában elevenítjük fel. A gyerekek ezáltal tanulnak is, de mégis kikapcsolódnak, így ha ilyen házi feladatot adunk hétvégére, akkor talán nagyobb lelkesedéssel készítik el. De adott esetben el tudom képzelni azt is, hogy témazáró előtti órának a végén összefoglalás után megnézzük azokat a szófelhőket, amit az adott témához készítettek a diákok. Így megbeszélve, és összefoglalva azt, miről is tanultak az adott témakörben, mi a főbb elemei.
Más vizekre evezve szerintem magyar és történelem órán is kiválóan alkalmazható. Szerintem érdemes lenne magyar irodalom órán az adott versekhez készíteni szófelhőket, és az alapján feldolgozni a művet. Esetlegesen dolgozatban is el tudom képzelni, hogy ki kell találniuk, melyik vers van a szófelhőben, és az alapján kell elemezniük. De ez ugyanúgy alkalmazható történelem órán, hogy esetlegesen az uralkodó nevei, évszámok és helyszínek kapcsán kell rájönniük, melyik eseményt kell kifejteniük.

Szerintem a szófelhőket minden tantárgyban jól lehet kamatoztatni, szerintem ezek elsősorban a mi kreativitásunkon is múlik, hogy hogyan és milyen formában visszük be a gyerekeknek.
tagul.com-mal készített szófelhőm az Égés témakörében

Az első weboldal, amit szeretnék bemutatni az a tagul. com.  Regisztrálni nem kötelező ahhoz, hogy készítsünk ilyen szép képeket, de rendkívül hasznos, mert megnézhetjük mások szófelhőit, illetve el tudjuk menteni az általunk készített szófelhőket, amiket később könnyedén vissza tudunk keresni. Ennek a weboldalnak van egy kisebb közösségi felülete, ahol meg tudjuk nézni azokat a szófelhőket, amiket nyilvánossá tettek, esetlegesen tudjuk kedvelni, amit a profilunknál vissza tudunk nézni. A weboldal angol nyelvű, ezért készítettem egy képet, ami alapján talán könnyebbé válik azoknak a felhasználóknak a felület, akik nem tudnak angolul.
saját kép

 A következő weboldal a tagxedo.com, amely személyes kedvencemmé vált. Itt sem követelő regisztrálni ahhoz, hogy készítsünk szófelhőket. A tagul-lal összehasonlítva itt annyi a különbség, hogy előre beállított témák vannak. Ez miért jó? Azért, mert gyorsabban elkészíthető a szófelhő, így azok a diákok is el fogják készíteni, akik esetleg nem annyira kreatívak. További előnye, hogy egyszerre több betűtípus is beállítható, míg a tagul-nál csak egyet tudunk kiválasztani. Ezenfelül a tagxedo-nak van egy olyan menüje, ahol visszatudjuk keresni az összes módosítást, amit végrehajtottunk a szófelhőnkön. Így például, ha két lépéssel később rájövünk, hogy nekünk a kettővel előtte lévő jobban tetszett, csak ráklikkelünk a menüre, és már ki is választhatjuk a nekünk tetsző módosítást. 
Matematika témakörében készítettem a szófelhőt a tagxedo.com segítségével

Az oldal szintén angol nyelvű, ezért ehhez is készítettem egy képet a főbb menükkel, de az interneten több videó is található, amelyek a tagxedo használatát mutatják be.
saját kép

Ez egy négy perces videó, ahol jobban megismerhetőek a funkciók:

Remélem, hogy hasznosnak találtad ezt a bejegyzést, és majd használni fogod a tanítás során! Én tapasztaltam már "kollégáktól", hogy a gyerekek nagyon szeretik ezt a fajta digitális világot, főként általános iskola végén, és középiskola elején.


Szép napot és sok sikert kívánok mindenkinek! :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése