2016. november 26., szombat

Közösségi oldalak az oktatásban

Ebben a bejegyzésben három darab közösségi oldalt fogok bemutatni, amelyeket jól lehet használni az oktatásban.

Forrás itt
A Facebook egy olyan közösségi oldal, amelyet mindenki ismer és esetlegesen használt is oktatással kapcsolatosan. Manapság már nagyon elterjedt, hogy a diákok osztályon belül létrehoznak egy csoportot, és ott osztják meg a napi házi feladatot, tananyaghoz kapcsolódó videókat, napi jegyzeteket. Azonban ezen kívül létre lehet hozni különböző történelmi személyeket. A diákok kevésbé érdeklődnek a személyek iránt, akik az adott tantárgyban jeleskednek. Például a történelem, és magyar irodalom nagyjainak szereplőit muszáj megtanulniuk, hiszen érettségi tananyag. Mégis a tapasztalat azt mutatja, hogy felületes tudásra tesznek szert. Ezen talán segít az a megoldás, ha kiadjuk nekik feladatba, hogy válasszanak egy történelmi alakot. Kioszthatjuk a személyeket az év elején mindenkinek, akikkel mélyebben kell majd foglalkozniuk a tanév alatt. Külön, saját kutatómunkával utána tudnak nézni az életének, munkásságának. A tananyag előrehaladtával a személyek kapcsolatai összefonódhatnak, amelyek a Facebook profilon megtekinthetők, hiszen a diákok be tudják jelölni ismerősnek azokat a történelmi személyeket, akik ismerhették egymást.
Közösen csoportot tudnak létrehozni, például Márciusi-ifjak, vagy akár verseket tudnak megosztani. Fontos, hogy mindegyik időrendben legyen, hiszen egy valós személy életét kell bemutatniuk. Év végén ezeket meg lehetne beszélni, és esetleg osztályzattal is lehetne jutalmazni.

Példaképpen a tanórán létrehoztunk egy csoportot azzal a névvel, hogy Árpád-ház és annak néhány tagját megszemélyesítettük.
saját kép

Mindenképpen úgy gondolom, hogy ennek a feladatnak előnye, hogy a tudásuk jobban elmélyülhet, illetve gyakorolhatják az önálló munkát. Viszont hátránya, ha a tanár nem kezeli ezeket a profilokat. Fontos, hogy rendszeresen megnézzük, és felügyeljük miket csinálnak a tanulók, mert ha teret hagyunk a nemtörődömségnek, akkor hamar a visszájára fordulhat ez a feladat.

Illetőleg a történelemtől, és az irodalomtól eltérőn ez a feladat akár kémia, fizika, biológia, földrajz vagy akár matematika órán is felhasználható. Tény, hogy a tudósok életének mélyebb ismerete nem érettségi követelmény, de talán, ha a diákoknak felajánlunk egy ilyen lehetőséget, talán élni fognak vele. Fejleszthető vele a kreativitásuk, tudásuk és lineáris gondolkozásuk.


Forrás itt


Ez egy olyan közösségi oldal, ahol csak fényképeket tudunk megosztani. Szerintem ezt az oldalt elsősorban biológia és földrajz órán lehetne alkalmazni. Hiszen az ember jár-kel a világban és ha talál olyan állatot, növényt, vagy éppen természeti jelenséget, amely érdekes, vagy amiről tanulnak, akkor azt meg tudja osztani a többiekkel.

Szerintem célszerű osztály szinten létrehozni egy profilt, aminél mindenkinek van belépési engedélye, és így közösen tudják szerkeszteni. De az is megoldható, ha év elején kialakítunk csoportokat az osztályon belül és egy verseny formájában egész évben gyűjteniük kell a fényképeket különböző témákból, amik természetesen kapcsolódnak a tananyaghoz. Érdemes minél több szaktanárt begyűjteni, hiszen ekkor a diákok más tantárgyakhoz kapcsolódóan tudnak fotókat gyűjteni. Lehet például derékszögeket keresni a világban, érdekes fényképeket készíteni. Lehet égést fényképezni, amely a kémiához kapcsolódik. Lehet fizikai jelenségeket keresni,vagy akár múzeumokon, tereken olyan szobrokat, vagy festményeket fényképezni, amikről éppen ebben a félévben tanulnak.


saját kép

Végül, de nem utolsó sorban, bemutatnám a moly.hu -t. Ez egy olyan közösségi oldal, ahol olvasónaplókat, zónákat tudunk létrehozni. Elsősorban olvasmánylistával foglalkozik, vannak kihívások, amelyeket plecsnikért tudunk teljesíteni. Nyomon tudjuk követni egymás olvasásait, véleményt tudunk írni.

Én az előző instagramos példát akár évfolyam szintre is kiterjeszteném. Nyilván ebben az esetben több szaktanárra van szükség, de szerintem egy működhető megoldás lehetne, ha maguk az osztályok lennének egy csoportok. A diákoknak kötelezően meg kéne csinálniuk az adott évben kiadott kötelező olvasmányokat. Jelölniük kéne a honlapon, hogy olvassák, majd mély értékelést kéne készíteniük. A molyon lehet helyszíneket, személyeket, címkéket készíteni. Ki lehetne nekik adni azt is, hogy akár olvassanak el több értékelést, véleményt, majd válasszanak ki egyet és amellett, illetve ellene érveljenek. Szerintem megoldható lenne, ha mondjuk egy-egy olvasmány után egy délutáni szakkör keretében az azonos évfolyamba járó osztályok összegyűlnének és plakátokkal, érvekkel, illetve profiljukkal bemutatnák és prezentálnák olvasási élményeiket, és érveiket.

Szerintem ennek egyik hátránya, hogy nagyon nagy szervezésre és összhangra van szükség, valamint előfordulhat, hogy az osztályban csak néhányan lennének aktívak. Mivel az iskolák manapság magas létszámmal működnek, ezért talán kevesebb szervezéssel járna, ha ez osztályszinten valósulna meg. 
Ugyanakkor nagy előnye, hogy sokkal mélyebben kellene egy-egy könyvvel foglalkozniuk, mint egyébként. 

Remélem, hogy ez a bejegyzés hasznos volt, és néhány pedagógusban elindultak a gondolatok, hogy hogyan is valósíthatná meg ezeket az ötleteket a saját osztályában! 


Brigi :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése